sobota, 12 lipca 2014

Kontuzja łękotki, czyli: Jak rozpoznać uraz łąkotki (łękotki)?

Witam Cię;) wiele osób zastanawia się, jak w chwili wypadku spróbować na szybko, nie znając jeszcze wyników badań i opinii lekarskiej, samemu oszacować co mogło stać się z bolącym właśnie kolanem, na ile sprawa jest poważna i jak nastawić się psychicznie przed wizytą u specjalisty. Tym razem przedstawiam Ci typowe objawy urazu łękotki oraz powikłania. Opieram się przy tym na własnym doświadczeniu z moim biednym kolanem.


Czym jest łękotka?
Łękotki, bądź łąkotki (obie formy są poprawne) to swego rodzaju poduszeczki, znajdujące się w kolanie. Amortyzują one wszelkie przeciążenia. Ich zadaniem jest aby podczas biegania, skakania, chodzenia po schodach itp. nie doszło do uszkodzenia obrzeży kości piszczelowej i udowej.

Kiedy dochodzi do uszkodzenia łękotki?
Jest wiele sytuacji, podczas których łękotka może ulec zniszczeniu. Jedne z najbardziej typowych to wykręcenie kolana, niekontrolowany upadek. (narty, piłka nożna, bieganie, skakanie, poślizgnięcie się na mokrej nawierzchni).

Jakie są rodzaje uszkodzeń łękotki?
Przeważnie łękotka pęka w kilku miejscach. Zdarza się również podwinięcie łękotki, które wyraźnie ogranicza możliwości ruchowe kolana.

Jak rozpoznać uraz łękotki?
Natychmiast po urazie nie jesteś w stanie ani wyprostować kolana, ani go zgiąć. Można powiedzieć, że zastyga w położeniu, w którym doszło do kontuzji. Wywołuje to duży szok, bo nawet próba zmiany aktualnego zgięcia kolana przy użyciu całej siły kończy się fiaskiem, a przede wszystkim nasileniem bólu. Nie ma również mowy o stanięciu na tej nodze. Taki stan może utrzymywać się kilka dni, a nawet tygodni. Podsumowując, występuje bardzo duży ból poniżej rzepki, z lewej lub prawej strony oraz odczucie wyraźniej blokady stawu kolanowego.

Jak leczyć urazy łękotki?
Od razu po urazie przyłóż lód (przez szmatkę, nie bezpośrednio na skórę!) To jedyne co możesz teraz zrobić. Musze Cię zmartwić... Każda kontuzja łękotki wymaga operacji. Bardzo rzadko zdarza się, aby pęknięcie się zrastało (jest to możliwe tylko w punktach, w których jest ona dobrze ukrwiona), a podwinięta również samoistnie nie wraca na miejsce. Lekarz podczas operacji zszyje łękotkę albo będzie zmuszony wyciąć kawałek. Ewentualnie ustawi ją na właściwej pozycji. Są to rutynowe zabiegi, bardzo często wykonywane.

Czy z pękniętą łękotką można uprawiać sport?
Ból związany z uszkodzeniem łąkotki minie, a kolano uzyska prawie pełny zakres ruchu (zgięcia i wyprostu). Mówi się, że 80 % ludzi ma uszkodzone łękotki i nawet o tym nie wie. Jednak ja zdecydowanie odradzam Ci takie postępowanie. Strzępy uszkodzonej łękotki latają Ci gdzieś w kolanie powodując uszkodzenia innych mechanizmów tam działających. Pomyśl w ten sposób, jeżeli bolało Cię tak bardzo, że wylądowałeś na tej stronie, to sprawa jest poważna i wypada udać się do lekarza.

Ile czasu trwa powrót do sportu po operacji łękotki?
Konieczna jest porządna rehabilitacja! W zależności od rodzaju i stopnia uszkodzenia powrót do pełnej sprawności trwa kilka miesięcy.

takiekolano.blogspot.com

23 komentarze:

  1. U mnie w połowie się zgadza a w połowie nie i tu ten problem. Bo ja przez pare pierwszych dni normalnie zginałam noge bez bólu, dopiero po tygodniu zaczeło mnie boleć pod rzepką na boku. I skrzypić w kolanie przy ruchach. Czy to napewno łękotka czy może być coś innego? Czy po urazie łękotki tzn. operacji zszywania, wycięcia połowy ... można normalnie tańczyć, jezdzić rowerem, spacerować itp.?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko powiedzieć czy to łękotka. Przeważnie jak pęka to jej ostre zakończenia wchodzą tam gdzie nie trzeba i blokują ruch. Nie jest to jednak reguła. Lekarz musi to obejrzeć, pewnie zleci usg, rezonans, w ostateczności artroskopie.
      Oczywiście, że można normalnie jeździć, spacerować, tańczyć a nawet śpiewać! Jednak oczywiście nie od razu. Początkowo rehabilitacja, pomalutku co raz więcej ćwiczeń i spacerów. Pamiętajmy, że taki zabieg to ingerencja w staw kolanowy i będzie on potrzebował kilku tygodni na pełny powrót do zdrowia.

      Usuń
  2. Ja mam tak,że czasem przy mocnym i gwałtownym zgięciu kolana coś mi "przeskakuje" i odczuwam wieeeelki ból i uczucie zblokowania,gdy wyprostuję na siłę nogę coś "odskakuje" i ból się zmniejsza,a po kilku godzinach znika.
    Czy jest to uszkodzenie łękotki?
    (Boli mnie wewnętrzna cześć kolana)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety wszystko wskazuje na uszkodzenie łękotki. Od kiedy się tak dzieje? Miałeś jakieś zdarzenie z tym kolanem?
      Radziłbym wykonać:
      rezonans magnetyczny (dokładny, ale drogi - ok. 800 zł prywatnie, a z NFZ czeka się co najmniej 8 miesięcy),
      ewentualnie USG kolana (mniej dokładne od rezonansu, ale tańsze - ok. 120 zł i szybsze na NFZ).

      Usuń
  3. Regularnie trenuję piłkę nożną,jestem bramkarzem,więc często miewam małe urazy,stłuczenia.
    Problemy mam od pół
    roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla własnego dobra powinieneś to zbadać. Warto chyba poświęcić trochę czasu na badania i cieszyć się z długiej kariery bramkarskiej? ;)

      Usuń
  4. Mam pyt. Czy dobrym (tymczasowym oczywiście) rozwiązaniem jest stosowanie stabilizatora?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stabilizator to średnio, ale orteza spełnia super swoje zadanie - uniemożliwia zgnianie, a co za tym idzie nie pozwala na pogłębianie się urazu i uszkodzenie innych elementów kolana przez ostre strzępy pękniętej łękotki

      Usuń
  5. Szkoda, że wcześniej nie dowiedziałam się o Twoim blogu. Obecnie jestem po zabiegu artroskopii (szycie łąkotki przyśrodkowej).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wrażenia? Jest gorzej niż się spodziewałaś?

      Usuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Prośba, nie piszcie "łękotki" tylko prawidłowo 'łąkotki". Do założyciela, b. dobre miejsce i blog - dodaj z łaski swojej zakładkę "Artrofibroza kolana". To częste powikłanie i cały czas mało info na ten temat. A jest o czym pisać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja celowo piszę czasami "łękotka" ponieważ dzięki temu strona jest łatwiej wyszukiwana w google... Niestety przykra rzeczywistość.
      Wkrótce postaram się coś dodać w temacie artrofibrozy

      Usuń
  8. Trzeci raz w tym roku mam blokadę lekotki i nie wiem co robić. Za pierwszym razem pojechałam na ostry dyżur, tan postawili diagnoze i chcieli usuwać lakotke przysrodkowa. Na usunięcie się nie zgodziłam, miałam tylko zabiegi na zmniejszenie stanu zapalnego. Kolano wróciło do normy, ale Tylko na jakiś czas. Wystarczy, że źle stanę i powraca ból .Dodam, że stan zapalny schodzi mi ok 5-6 tyg. Dzisiaj mam powtórkę. Co robić? Do jakiego lekarza iść żeby ruszyć ta sprawe, bo naprawdę ciężko tak funkcjonować

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli pojawia się przy takim urazie uszczerbek na zdrowiu i był on spowodowany wypadkiem to moim zdaniem warto jest walczyć o wyższe odszkodowanie niż to co zaproponuje ubezpieczyciel. Polecam w tym zakresie współpracę z kancelarią https://wieksze-odszkodowanie.pl/o-kancelarii/. Mają oni w tej kwestii spore doświadczenie i już nie raz wywalczyli sporo wyższą wypłatę dla swoich klientów

    OdpowiedzUsuń
  10. Wydaje mi się, że w takim przypadku na pewno pomocne będzie badanie USG kolana na terenie Krakowa, które możecie wykonać sobie np. w https://efficlinic.pl/diagnostyka-obrazowa/usg/ Jeśli mamy wybór, to warto wybierać profesjonalistów, którzy pracują na odpowiednim sprzęcie.

    OdpowiedzUsuń
  11. na własną rękę ciężko rozpoznać schorzenie, dlatego najlepiej po prostu udać się badanie do ortopedy

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie również na ten moment jest walka z kolanem i kompletnie nie wiem, co robić w takiej sytuacji, ponieważ obawiam się tego, że kolano może nie być sprawne. Poza tym duży ból uniemożliwiający normalne poruszanie się jest wielkim utrapieniem. Mam jednak to szczęście, że trafiłam na świetnych specjalistów.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeśli macie jakieś urazy to pamiętajcie by wybrać się do najlepsi=szych sprawdzonych lekarzy specjalistów którzy pomogą rozwiać problem. Ja wybrałabym takie centrum medyczne które jest nowoczesne i posiada odpowiednie sprzęty medyczne.

    OdpowiedzUsuń
  14. Korzystaliście kiedykolwiek z komory normobarycznej? Ja nie ale chyba wybiorę się do https://normobaric.com.pl/ na nocną sesję w komorze. Słyszałam, że mają one bardzo dobry wpływ na zdrowie i mogą z nich korzystać wszyscy! Nawet dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  16. Niestety każdego może spotkać problem ortopedyczny. Oczywiście nikomu tego nie życzę, ale gdyby się tak stało to należy zwrócić się do lekarza. Na stronie https://carolina.pl/klinika-ortopedii-i-traumatologii/stopa/pieta-haglunda/ można znaleźć więcej informacji na temat schorzeń układu ruchowego i leczenia

    OdpowiedzUsuń